Tuesday, March 17, 2009

Hari Kanak-kanak Sedunia sempena Maulidur Rasul 1430 H

Posted on 2:16 PM by GAMIS JOHOR

Bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul 1430H, Persatuan Ulama Malaysia (PUM) dengan kerjasama GAMIS Johor telah menganjurkan Hari Kanak-kanak Sedunia (HKS) yang telah berlangsung pada 9 Mac 2009 bersamaan 12 Rabiul Awwal 1430 H. Program ini diadakan di Masjid Jamek Ar-Rahman Taman Dahlia, Tampoi. Sempena Maulidur Rasul tahun ini, PUM mensasarkan kepada golongan anak-anak yatim, fakir miskin dan saudara kita.


Program bermula kira-kira pukul 9.30 pagi. Beberapa aktiviti telah diadakan seperti pertandingan mewarna, melukis dan ujian minda. Aktiviti-aktiviti ini dibahagikan mengikut kategori sekolah menengah dan sekolah rendah. Perjalanan program dikendalikan oleh para fasilitator yang merupakan mahasiswa dan mahasiswi Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Skudai. Kemeriahan dapat dirasai sepanjang program berlangsung dengan telatah dan aksi kanak-kanak peserta program tersebut.


Program berakhir kira-kira pukul 1.30 tengah hari dengan upacara penyampaian hadiah kepada para pemenang dan ucapan daripada penganjur. Di akhir program, semua yang terlibat bersama-sama menikmati hidangan yang disediakan. Tergambar kegembiraan di wajah anak-anak yang menyertai program ini meskipun dalam keadaan kekurangan. Buat para fasilitator yang terlibat, pengalaman mendekati golongan anak-anak yatim ini merupakan satu pengalaman yang cukup berharga dalam rangka menyebarkan dakwah kepada masyarakat tanpa mengira pangkat mahupun usia.

No Response to "Hari Kanak-kanak Sedunia sempena Maulidur Rasul 1430 H"