Saturday, August 9, 2008

GAMIS buat bantahan mendesak KPT campur tangan isu pembatalan MOU Al-Azhar

Posted on 9:42 PM by GAMIS JOHOR

Seramai hampir 100 mahasiswa berhimpun di hadapan Kementerian Pengajian Tinggi, Putrajaya pagi tadi. Himpunan anjuran Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) dan Gabungan Mahasiswa 18 IPTS Membantah Pembatalan MOU Al-Azhar (BANTAH) itu dilakukan untuk mendesak Kerajaan Malaysia melalui Kementerian Pengajian Tinggi campur tangan dalam isu pembatalan MOU Universiti Al-Azhar dengan 18 buah IPTS di Malaysia.

GAMIS merakamkan ucapan terima kasih kepada hampir lebih 100 orang mahasiswa dari Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) di Kelantan, Kolej Universiti Insaniah (KUIN) di Kedah yang telah hadir dari kejauhan, serta mahasiswa dari Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) di Selangor.

Hasrat GAMIS untuk bertemu sendiri dengan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Khaled Nordin tidak kesampaian kerana beliau sedang berada di kawasan Parlimennya. Pihak KPT melalui Encik Arif dan beberapa pegawai KPT yang telah menerima kandungan memorandum GAMIS dan BANTAH tersebut telah memberikan jaminan untuk mengambil tindakan yang sesuai dengan lebih bertanggungjawab dalam menangani isu ini.

Dalam kandungan memorandum tersebut, GAMIS dan BANTAH menegaskan bahawa penarikan kembali MOU tanpa notis oleh Universiti Al Azhar begitu mengejutkan. Isu ini telah membawa 18 kampus yang terlibat dengan lebih 5000 orang pelajar telah mengalami masalah dan ia akan mengundang kepada suatu masa depan yang samar.

Presiden GAMIS, saudara Dzulkhairi Mohd Nor dalam ucapannya menyatakan bahawa GAMIS melihat banyak impak negatif rentetan daripada penarikan ini berlaku yang di antaranya;

• Keputusan mengejut ini telah meyebabkan pelajar dan pengurusan IPTS terlibat menjadi masalah
• Usaha IPTS dalam meringankan kerajaan melahirkan modal insan akan terbantut
• Majoriti kampus adalah dipunyai oleh golongan Melayu- Islam ini akan membawa kepada kekurangan pelajar dan berisiko untuk tutup
• Pilihan untuk mahasiswa Melayu- Islam bagi mendapatkan pendidikan terbaik semakin terhad
• Hasrat pelajar untuk membantu negara dalam posisi yang lebih strategik tidak tercapai.

Atas sebab itulah, GAMIS dan BANTAH mendesak :

• KPT dan Kerajaan Malaysia semestinya campur tangan dengan langkah yang sesuai dalam mendesak pengurusan Universiti Al Azhar menimbangkan kembali keputusan penarikan Mou yang telah dibuat.
• Pihak kedutaan Malaysia di Mesir perlu memainkan peranan dengan lebih amanah.
• Mendesak kerajaan Malaysia mengkaji dan menyemak kembali intergriti pihak kedutaan Malaysia di Mesir.
• Menggesa pengurusan Universiti Al Azhar membantu meningkatkan kualiti kolej-kolej swasta yang ada dibawahnya; bukan dengan cara membatalkan secara mengejut sehingga menyebabkan mahasiswa terlibat teraniaya.


GAMIS Edar Risalah di Masjid Negara


Solat Hajat di masjid Negara

No Response to "GAMIS buat bantahan mendesak KPT campur tangan isu pembatalan MOU Al-Azhar"